Presentació dels Serveis Jurídics
Identificació
Nom del servei: Serveis Jurídics
Adscripció dins l’organigrama: Secretaria General
Equip responsable:
Joan Bataller i Garriga
Adreça: Onze de Setembre, 111
Horari (presencial/virtual): Dilluns a divendres, de 9 a 14 h.
Aquest horari podrà modificar-se durant els períodes de vacances de Nadal, Setmana Santa i estiu.
Telèfon: 972 46 00 05 ext. 202
Web: www.cassa.cat
Adreça electrònica: https://seu-e.cat/ca/web/cassadelaselva/govern-obert-i-transparencia/serveis-i-tramits/tramits/instancia-generica
Missió i valors
Els valors i principis en els quals s’inspira el Servei es fonamenten en la legalitat, la qualitat, l’eficàcia i la transparència.
Serveis
- El Servei té com a missió garantir la defensa judicial de l’Ajuntament en tots els ordres jurisdiccionals (contenciós administratiu, civil, penal) i administratius i informar legalment en la tramitació ordinària dels expedients, proposant les propostes del actes i resolucions administratives a dictar pels òrgans competents.
- Secretaria accidental. El Cap de serveis jurídics substitueix la Secretaria titular en cas d’absència d’aquesta.
- Assessorament jurídic en la redacció i formulació de propostes de Reglaments i Ordenances Municipals.
- Secretaria, en tant que funcionari municipal, de la Comissió de Seguiment de la Gestió de la Residència Geriàtrica Sant Josep per part de SUMAR.
- Assessorament jurídic en matèria administrativa: Emissió d’Informes jurídics preceptius en els procediments administratius que ho requereixen i a petició de secretaria o de l’alcaldia.
- Reclamacions de Responsabilitat Patrimonial: Tramitació procediments Instrucció, tramitació i informe dels expedients de responsabilitat patrimonial.
- Gestió Comunitats de Propietaris d’Immobles. Gestió tràmits relatius a les Comunitats de propietaris de les que forma part l’ajuntament.
- Convenis administratius.
-
Contractació: Formar part de les Meses de Contractació de les diferents licitacions municipals.
- Contractes de compravenda d’edificis i terrenys per a necessitats municipals.
- Contractes privats d’arrendament d’edificis i terrenys per a necessitats municipals.
- Informes i propostes de contractació menor de l’àrea de Serveis Jurídics.
- Informes i propostes de contractació menor de l’àrea de d’Urbanisme.
- Informes i propostes de contractació menor de diferents àrees municipals.
- Concessions, llicències i ocupacions de domini públic: Procediment, tramitació i propostes de resolució Parades de Mercat, Parades i Atraccions de Festa Major, Ocupacions Via Pública per a Obres. Informe jurídic en les Casetes de Petards.
- Assegurances dels béns i riscos municipals.
- Suport als Serveis i Àrees municipals: tant en els dubtes de procediment administratiu com de contingut dels expedients per tal de garantir la màxima seguretat jurídica, en benefici tant dels ciutadans com del propi ajuntament.
- Accés a la informació del registre de la Propietat per a necessitats municipals.
- Urbanisme:
- Planejament: Intervenció i assessorament jurídic en la redacció dels documents i formulació de les propostes d’aprovació dels instruments de planejament general: POUM, Modificacions Puntuals del POUM, Plans especials autònoms; planejament derivat: Plans Parcials, Plans de Millora Urbana, Plans Especials...
- Expedients de participació ciutadana en l’aprovació dels expedients de planejament d’acord amb l’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- Gestió i Execució Urbanística: Intervenció i assessorament jurídic en la redacció dels documents i formulació de propostes d’aprovació d’expedients de projectes d’urbanització i de projectes de reparcel·lació, polígons d’actuació, expropiacions.
- Llicències i comunicacions urbanístiques: Informe jurídic en els expedients de llicència d’obres majors i menors, modificacions, segregacions i divisions horitzontals i propostes per a la seva aprovació. Llicència urbanística en sòl no urbanitzable i sòl urbanitzable no delimitat. Llicència a companyies subministradores de serveis. Llicència d'usos i obres provisionals.
- Deures legals d’ús, conservació i rehabilitació i ordres d’execució, declaració de estat ruïnós: Informe jurídic i propostes per a la seva aprovació.
- Protecció de la legalitat i restauració, si s’escau, de la legalitat urbanística: Informe jurídic i propostes per a la seva aprovació.
- Convenis Urbanístics.
- Projectes i memòries d’obra local ordinària d’obres municipals: Informe jurídic i propostes per a la seva aprovació.
- Intervenció ambiental i de seguretat en les activitats subjectes a la Llei 20/2009 i de les activitats subjectes a la normativa d’espectacles i activitats recreatives: Tramitació, informe i formulació de propostes per a l’atorgament de llicències d’activitats, d’assabentats de comunicacions i respecte d’activitat de les activitats subjectes a la normativa d’espectacles i activitats recreatives.
- Habitatge. Execució de les compravendes d’habitatges en exercici del dret de tempteig i retracte. Formalització pública davant de la notaria i inscripció al registre de la Propietat. Contractes de Mandat per a l’Obtenció d’Habitatges per a necessitats socials. Assessorament jurídic.
- Resolució de queixes, peticions i recursos administratius dels administrats: Informes jurídics i formulació de propostes d’acord i resolució.
Normativa
- De règim local
- Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
- Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local.
- Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
- Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals.
- Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament d’obres activitats i serveis dels ens locals.
- De procediment administratiu i règim jurídic de les administracions públiques
- Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
- Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic
A més, per a la resolució dels assumptes s'aplicarà la normativa sectorial de referència.
Drets i responsabilitats de la ciutadania
Amb caràcter general, els drets i deures de la ciutadania davant l’administració local són els citats en diferents normatives i a la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (art. 13 i 14). Destaquem els següents:
- Ser informat, després d’una petició raonada, i dirigir sol·licituds a l’Administració municipal en relació amb tots els expedients i documentació municipals, d’acord amb el que disposa l’article 105 de la Constitució.
- A ser assistits en l’ús de mitjans electrònics en les seves relacions amb les administracions públiques.
- A utilitzar les llengües oficials del territori.
- A ser tractats amb respecte i deferència per les autoritats i empleats públics, que els han de facilitar l’exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions.
- A exigir les responsabilitats de les administracions públiques i autoritats, quan així correspongui legalment.
- A la protecció de dades de caràcter personal i, en particular, a la seguretat i confidencialitat de les dades que figurin als fitxers, sistemes i aplicacions de les administracions públiques.
- Per efectuar qualsevol tràmit d’un procediment administratiu, almenys, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques (en la mesura en què les administracions hagin habilitat els mecanismes adients) els subjectes següents:
- Les persones jurídiques
- Les entitats sense personalitat jurídica
- Els qui exerceixin una activitat professional per a la qual es requereixi la col·legiació obligatòria, per als tràmits i actuacions que portin a terme amb les administracions públiques en exercici de l’activitat professional esmentada. En tot cas, dins d’aquest col·lectiu s’hi entenen inclosos els notaris i registradors de la propietat i mercantils.
- Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb
cada Administració.
end faq
{accordionfaq faqid=accordion1 faqclass="lightnessfaq defaulticon headerbackground headerborder contentbackground contentborder round5" }