Quatre noves rutes pedalables s'han integrat aquest estiu a la xarxa de les vies verdes de Girona
Són 40,8 quilòmetres repartits per les comarques de la Garrotxa, el Gironès, la Selva i el Baix Empordà que milloren la mobilitat sostenible a la demarcació. En els darrers dos anys, el mapa de rutes per als senderistes i els ciclistes a Girona s'ha incrementat en més de 170 quilòmetres.
Ahir es van presentar les quatre noves rutes pedalables que s'han dut a terme entre la primavera i l'estiu d'enguany, i que se sumen a la xarxa de les vies verdes de Girona. Aquestes rutes són la via verda de la Vall d'en Bas, la via verda del Pla Gironès Sud (Fornells - Campllong - Sant Andreu Salou - Cassà de la Selva - Llambilles), la via verda de les Masies (Aiguaviva - Aeroport de Girona / Vilobí d'Onyar) i l'enllaç de la Ruta del Carrilet amb la Ruta del Tren Petit (Calonge i Sant Antoni - Castell - Platja d'Aro). En total, sumen 40,8 quilòmetres nous.
Aquestes rutes han estat possibles gràcies al finançament provinent del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) gestionat per la Generalitat de Catalunya, a les aportacions de la Diputació de Girona i dels municipis implicats i a un ajut per al Desenvolupament de Plans de Foment Territorial del Turisme.
La presentació, que va tenir lloc a la sala de premsa Ferran Agulló de la Diputació de Girona, va estar a càrrec del president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, i el diputat i president delegat del Consorci de les Vies Verdes de Girona, Eduard Llorà.
Les noves rutes s'emmarquen en un context de gran creixement de les vies verdes i les vies de mobilitat de les comarques gironines, i afavoreixen tant l'ús turístic com, sobretot, la mobilitat quotidiana i sostenible. Per això, les actuacions s'han inclòs en els objectius de desenvolupament sostenible específics de l'eix prioritari 4: inversions per afavorir el pas a una economia baixa en carboni a tots els sectors, i dins el subobjectiu de foment de la mobilitat urbana sostenible.
El president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, va ressaltar: «Reafirmem la nostra voluntat i compromís, i així ho estem aplicant a través del Consorci de les Vies Verdes, de teixir una xarxa de camins que vertebrin el territori i que siguin una referència en la mobilitat sostenible i saludable intermunicipal». Les noves rutes s'emmarquen en un context de gran creixement de les vies verdes de les comarques gironines, que afavoreixen també el turisme familiar i esportiu, a banda de la mobilitat quotidiana. «En els dos últims anys, el mapa de rutes per als senderistes i els ciclistes a la nostra demarcació ha crescut en 170 quilòmetres», ha destacat Miquel Noguer.
A continuació, el president delegat del Consorci de les Vies Verdes, Eduard Llorà, va detallar les actuacions de les quatre rutes finalitzades en els darrers mesos.
El pressupost total de les obres dels quatre projectes és de 4.846.119,94 d'euros (IVA inclòs), i està cofinançat amb un ajut FEDER d'1.855.748,79 d'euros (50 % de la despesa elegible) i per la Diputació de Girona, amb 820.182,31 euros. La resta es finança amb les aportacions dels ajuntaments de les rutes, que hi contribueixen amb 1.780.502,47 d'euros, i amb un ajut per al Desenvolupament de Plans de Foment Territorial del Turisme de la Generalitat de Catalunya, d'import 400.000 euros.
Llorà va destacar la gran evolució de les vies verdes de Girona, que va començar amb una xarxa de 110 quilòmetres gestionats pel Consorci de les Vies verdes de Girona el 2004, a uns 280 quilòmetres de ruta actualment.
Noves actuacions que sumaran 14 quilòmetres més en tres anys
Llorà va avançar també les actuacions d'ampliació i millora de rutes previstes per als propers anys, gràcies a un ajut dels Planes de Sostenibilidad Turística en Destinos para entidades locales (PSTD), finançats amb el fons europeu Next Generation, que atorga 3,5 milions d'euros al Consorci de les Vies Verdes i que suposa gairebé el 100 % de finançament. L'execució de les actuacions es reparteix en tres anualitats i finalitzarà el 2024.
El nou pla preveu divuit actuacions, cinc de les quals suposen la construcció de nous trams de via verda a diferents punts de la geografia gironina, vuit són de millores en vies verdes existents, quatre estan relacionades amb un projecte de difusió i promoció de les vies verdes existents, i es preveu una altra actuació que inclogui l'assistència externa de suport en la gestió de la subvenció.
Les actuacions que impliquen la construcció i adequació d'infraestructura turística permetran crear 14 km de noves vies verdes, amb un cost projectat de 3.230.253,14 d'euros. També es reforçarà la senyalització i s'ampliarà l'enllumenat públic en alguns trams, i es realitzaran diverses accions de promoció.