El dia 27 de maig ha entrat en funcionament el radar per tram a la C-65 entre Cassà i Llagostera
El radar per tram és un sistema que ja va adoptar-se al Túnel de Vielha el desembre de 2009 essent pioner en aquells moments a l'estat espanyol i que calcula la velocitat mitjana a través de lectors de matrícula ubicats en dos extrems del tram afectat.
El Servei Català de Trànsit (SCT), complint el que ja recollia el seu Pla de Seguretat Viària 2011-2013, posa en marxa els tres nous radars per tram a partir d'avui 27 de maig. Actualment ja existeix un radar per tram a la N-230 al Túnel de Vielha, instal·lat al desembre del 2009.
En concret, a partir d'avui dia 27 de maig entren en funcionament:
2 radars per tram a la N-340 entre Amposta i Sant Carles de la Ràpita (Montsià), un en cada sentit de la marxa, de 4,460 km de longitud, entre els punts quilomètrics 1.079,220 i 1.074,760;
1 radar per tram a la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera (Gironès) en sentit Llagostera, de 5,075 km de longitud, entre els punts quilomètrics 17,220 i 12,145.
Com ha explicat el director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, "el sistema de control de la velocitat mitjana utilitza uns lectors de matrícula" per calcular el temps que tarda un vehicle a recórrer el tram controlat per tal de determinar si s'ha superat el límit màxim de velocitat permès. A diferència del radar per tram ubicat al Túnel de Vielha, aquests tres nous trams "són els primers que es col·loquen en carreteres convencionals", ha explicat Isern que ha volgut destacar "el que volem és la pacificació de les velocitats amb la intenció de reduir la sinistralitat" i "sensibilitzar" els conductors.
El límit màxim de velocitat permès en els trams controlats de la N-340 i la C-65 és de 100 km/h.
Després de l'experiència positiva dels radars per tram del Túnel de Vielha, l'SCT ha decidit estendre aquest sistema de control de velocitat mitjana per augmentar la seguretat viària en els trams esmentats de la N-340 al Montsià i la C-65 al Gironès, atès que d'aquesta manera s'evitaran les reduccions brusques de velocitat que realitzen alguns conductors davant la presència d'un radar convencional i s'aconseguirà el manteniment de la velocitat desitjada en el tram controlat.
Antecedents dels radars per tram
El sistema de control de velocitat mitjana es va adoptar per primera vegada a l'estat espanyol a la N-230 al Túnel de Vielha (Vall d'Aran) al desembre de 2009 i va estar en període de proves fins al juliol de 2010.
Des de juliol de 2010, que es quan va començar a sancionar, i fins el 18 de maig de 2014, hi ha hagut 1.957 sancions fermes per excés de velocitat en els trams.