La màquina i els vagons del tren petit més oberts als cassanencs i visitants del municipi
Aquest matí s’ha inaugurat la nova ubicació de la màquina de tren i els vagons del tren petit conservats per un particular de Cassà de la Selva. La màquina i els dos vagons han estat restaurats i s’han ubicat darrere d’un aparador de vidre al carrer Marçal de Trinxeria.
Gràcies a un conveni de col·laboració establert amb el propietari del tren i l’Ajuntament de Cassà, la màquina de tren i els vagons es poden veure en tot moment des de l’exterior del carrer Marçal de Trinxeria i es poden visitar cada primer diumenge de mes de 10 a 13 h, a banda d’ocasions especials com la Festa Major, la Fira del Tap i la Fira de Santa Tecla. També hi ha la possibilitat que grups grans puguin visitar-lo amb una cita prèviament concertada amb l’Àrea de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Cassà.
A l’acte d’inauguració l’alcalde Martí Vallès ha destacat que “hem de ser conscients que a Cassà tenim un element històric molt preuat que hem de valorar i que gràcies a un acord amb el seu propietari hem aconseguit fer-lo més visible i accessible a tothom”. La màquina de tren i els vagons és un punt d’interès de la ruta del suro a la vila de Cassà degut a la vinculació de la línia de ferrocarril de via estreta que enllaçava del 1892 al 1969 la ciutat de Girona amb el port de Sant Feliu de Guíxols i unia poblacions sureres importants. Per la seva banda, el seu propietari, Josep Maria Bregante, s’ha mostrat satisfet de poder apropar aquest element d’alt valor històric als cassanencs i visitants del municipi.
SOBRE LA MÀQUINA DE TREN I VAGONS CONSERVATS A CASSÀ
Del 1892 al 1969 una línia de ferrocarril de via estreta enllaçava Girona amb el port de Sant Feliu de Guíxols i unia poblacions sureres importants. A banda de l’impuls que va donar a la indústria surera, la línia també va ser important per a la pagesia, ja que va comptar amb un nou mitjà de transport per portar els productes als mercats, i també per al sector més lúdic, atès que s’organitzaven serveis especials per assistir a les festes dels pobles del voltant. El cassanenc Josep Maria Bregante, poc després de la clausura de la línia, va adquirir una locomotora, un cotxe i un furgó que havien estat construïts a Alemanya. La locomotora, que s’havia comprat l’any 1905, la número 6, és una de les que va tancar la línia i comptava amb una caldera que solia gastar entre 8 i 10 kg de carbó per quilòmetre. El cotxe i el furgó són del 1891. El cotxe era de viatgers i és del model A3; era un cotxe de primera classe que posteriorment es va reconvertir en segona, amb la qual cosa va passar de tenir dotze places entapissades de pell a tenir-ne setze en dos bancs de fusta. El furgó tenia la funció de transport d’equipatges.