Cassà de la Selva va presentar la Dona dels Nassos per acabar l’any

La Dona del Nassos de CassaL’entitat cassanenca dels Corks, van passejar la Dona dels Nassos durant tot el dia per Cassà de la Selva. El 31 de desembre, serà l'únic dia de l'any que tindrem l'ocasió de veure-la pels carrers de Cassà.

Joan Amades, en el seu costumari, diu que la tradició de l’home dels nassos representa l’esperit de la vegetació, que habitava a la zona del Roselló o Occitània dins la soca d’un arbre i que a finals d’any eixia del seu amagatall i es vestia amb fulles de diferents arbres per encetar el camí fins a Catalunya. Aquest ésser, amb tants nassos com dies té l’any, en va perdent un per cada dia que passa. Donat que només  es fa visible l’últim dia de l’any, només té un sol nas i per tant és com qualsevol persona.

A Cassà, aquesta tradició ha estat poc present al llarg de la història (almenys en els últims anys) i des de l’Àrea de Cultura de Cassà, a pesar de la situació actual (o potser a causa de la situació actual que ens fa tenir més present i donar valor a allò local) s’ha volgut recuperar i actualitzar.

Així doncs, el nostre home dels nassos ara és dona i la seva vestimenta és una deconstrucció de l’escut del nostre municipi:

  • Les fulles del seu vestit són les fulles de les nostres Gavarres.
  • El pom del bastó és el llebrer.
  • Les alzines sureres venen representades per dues arracades en forma d’aglà fetes artesanalment amb l’escorça d’un suro de la vessant nord del Puig Gros de Can Gironès d’Els Metges que va ser pelat entre el 1920 i 1940.
  • La senyera és una llaçada al coll.
  • La corona que li cobreix el cap és la muralla que correspon a les vil·les i que, com a timbre, cobreix l’escut caironat de Cassà de la Selva.

El projecte ha estat un treball coral i transversal de diferents artistes. Els primers esboços dels joves de l’Escola Municipal d’Art Josep Lloveras amb el guiatge del professor Sergi Batlle; el vestuari de la mà de Carme Ramilans; la màscara de l’artista tèxtil Clara Sullà; l’artesania de suro de l’Eduard Mestres; el modelatge de la peça i acabats de l’escultora Ció Avellí; la pintura de la directora de l’escola d’art Mariona Puig Baldoyra; modelatge amb resina de  Ventura&Hosta i la joieria de de Taller 925, Gemma Martí.