Des del Servei d'Emergències Psicològiques, ens donen alguns consells per afrontar adequadament situacions d'alarma sanitària com la que patim actualment arran del coronavirus SARS-CoV-2.

Davant d’aquesta crisi sanitària, experimentem emocions queens poden generar un profund malestar. És important entendre què ens passa i com podem gestionar-les per tal que no perjudiquin la nostra salut i perquè puguem contribuir a frenar la propagació del nou virus.

 

Què podem sentir? 

Por:
és un mecanisme adaptatiu que ens ajuda en la nostra vida diària. Gràcies a la por podem identificar els perills, però un excés ens paralitza.

Ansietat: ens neguitegen les situacions incertes, però aquesta resposta emocional ens prepara per fer-hi front amb més garanties d’èxit. No obstant, cal gestionar-la perquè no ens bloquegi.

Vulnerabilitat: prendre consciència que som vulnerables ens ajuda a valorar més el que tenim.

Impotència: apareix quan no està a les nostres mans canviar una situació. Aprendre a gestionar-la ens fa persones més fortes

Frustració: és una reacció normal quan les coses no surten com voldríem. Una bona regulació de la frustració ens fa més flexibles.

Contrarietat: enfadar-nos dificulta resoldre els problemes. No obstant, si transformem les queixes o les crítiques en accions que contribueixin a millorar la situació, el resultat serà postitiu.

 

Què podem fer gestionar aquestes emocions?

Evitar l’excés d’informació i les fonts sensacionalistes. Informar-nos dels riscos reals i de les mesures preventives a través de fonts fiables és imprescindible, però estar en contacte permanent amb notícies vinculades amb el tema ens pot provocar una infointoxicació i agreujar el malestar i la por.

Respectar les normes de prevenció i control que emeten les autoritats sanitàries. Només les de fonts oficials, com el Departament de Salut o l' Agencia de Salut Pública de Catalunya

Compartir els sentiments i les inquietuds amb les persones que ens estimen i que estimem. Ens ajudarà a esvair el malestar.

Desconnectar cada dia una estona realitzant activitats plaents.

Entendre que és una situació excepcional i temporal ens farà menys feixucs els inconvenients que comporta aquesta situació.

Evitar alimentar la desinformació. No difondre rumors i informacions dubtoses i no criticar sense motiu suficient, així ajudarem a fer més forta la nostra comunitat

Mantenir els hàbits saludables realitzant activitat física (hi ha moltes formes de fer-ne, encara que estiguem tancats a casa) i
mantenint una alimentació equilibrada. També és important dormir les hores necessàries i alimentar la nostra ment, consumint cultura. Com sempre, cal evitar l'alcohol i altres drogues, com poden ser els tranquil·litzants.

 

COM PODEM AJUDAR A MILLORAR LA SITUACIÓ?

Sent solidaris:  una càrrega suportada entre totes les persones és molt menor. No som illes, vivim en comunitat. Tampoc som ni hem de ser agents passius. Totes i cadascuna de les nostres accions tenen efectes. Si ajudem els altres també ens estem ajudant a nosaltres mateixos.

Corresponsabilitzant-nos: tots podem aportar el nostre gra de sorra, que ajudarà a millorar la situació.

Tenint confiança: complint les recomanacions i les mesures preventives que se’ns transmetin. Els professionals que hi estan treballant saben el que es fan.

Sent cívics: no alimentar l’alarma social difonent rumors o informacions no contrastades. Ajudant en allò que puguem i procurant enfortir la nostra comunitat. 

Sent respectuosos i empàtics amb les necessitats dels altres. Hem d'entendre que el nostre benestar depèn del benestar de l'altre i actuar en conseqüència.

Sent comprensius: cal ser tolerants amb les mesures excepcionals que s’apliquen.

Aquesta crisi ens torna a mostrar la importància de la solidaritat i de la corresponsabilitat. Hem de tenir cura dels altres per podernos protegir a nosaltres mateixos. I ens hem de recolzar, donarnos suport, per afrontar aquesta situació de la millor manera possible.